И даже начальству ГГНИ
Pentru aprobarea Programului de stabilizare şi relansare
economică a Republicii Moldova pe anii 2009-2011
Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova
Nr. 790 din 1 decembrie 2009
(Monitorul Oficial, 4 decembrie 2009, nr.174-176, p. II, art. 874)
................
1. STABILIZAREA ŞI OPTIMIZAREA FINANŢELOR PUBLICE
Obiectivul 1. Identificarea posibilelor surse pentru majorarea veniturilor publice şi diminuarea deficitului bugetar.
Acţiuni imediate (2009):
1) negocierea cu Fondul Monetar Internaţional a unui nou Program de politici economice şi financiare;
2) lansarea negocierilor cu Comisia Europeană, Banca Mondială şi alţi parteneri externi de dezvoltare a ţării, pentru a obţine susţinere bugetară, inclusiv intensificarea eforturilor în vederea debursării tranşelor pentru proiectele şi programele în curs de implementare;
3) perfecţionarea sistemului de administrare vamală şi fiscală (prevenirea subevaluării în vamă, transferării profitului etc.);
4) relansarea privatizării patrimoniului de stat din domeniile liberalizate, în baza licitaţiilor deschise, anunţate şi transparente;
5) modificarea legislaţiei în vigoare în vederea:
a) majorării de 2 ori, începînd cu anul 2010, a cotei maxime a taxei pentru amenajarea teritoriului;
b) majorării cu 50%, începînd cu anul 2010, a cotei maxime a taxei pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială;
c) majorării, începînd cu anul 2010, a accizelor pentru autoturisme de lux, ţigări de foi şi trabucuri, ţigarete cu filtru, bere, băuturi alcoolice tari şi băuturi slab alcoolice, benzină şi derivate ale acesteia, parfumuri, apă de toaletă şi articole de bijuterie;
d) introducerii, începînd cu anul 2010, a accizului la articole de cristal şi a accizului la articole de giuvaiergerie, neconfirmate documentar;
e) majorării cu 30%, începînd cu anul 2010, a cotelor taxelor rutiere la autoturismele înmatriculate în Republica Moldova care consumă diesel;
f) majorării cotelor taxei pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova proporţional impactului asupra infrastructurii rutiere;
g) majorarea cotei impozitului pe venit din cîştigurile obţinute la jocurile de noroc pînă la 18% (art.901 alin.33 al Codului fiscal);
h) majorării de 2 ori, începînd cu anul 2010, a taxei pentru eliberarea licenţei în domeniul jocurilor de noroc.
Acţiuni pe termen mediu (2010-2011):
1) definirea noţiunii de "venit reinvestit" pentru îmbunătăţirea mecanismului de aplicare a facilităţilor oferite la achitarea impozitului pe venit al persoanelor juridice;
2) stabilirea unor principii clare în redistribuirea veniturilor de la bugetul de stat spre bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, inclusiv prin promovarea unei noi legi privind finanţele publice locale;
3) urgentarea procesului de implementare a noului sistem de impozitare a bunurilor imobile:
a) bunuri imobile cu destinaţie comercială şi industrială, garaje, loturi ale întovărăşirilor pomicole şi construcţii amplasate pe ele – 2010;
b) bunuri imobile cu destinaţie agricolă (terenuri cu construcţii amplasate pe ele) – 2011;
4) finalizarea procesului de evaluare a caselor individuale în localităţile rurale din componenţa municipiilor Chişinău şi Bălţi – 2011;
5) menţinerea în perioada 2009-2011 a cotei zero la impozitul pe venitul reinvestit, cu reintroducerea acestuia din anul 2012, aplicînd o singură cotă joasă de 10% pe o bază largă şi uniformă.
...................
2. RELANSAREA ACTIVITĂŢII ECONOMICE
Obiectivul 1. Reducerea poverii administrative şi fiscale pentru desfăşurarea afacerilor.
Acţiuni imediate (2009):
Reducerea poverii fiscale:
1) reducerea cuantumului taxelor pentru procedurile vamale, stabilite în anexa nr.2 la Legea nr.1380-XIII din 20 noiembrie 1997 cu privire la tariful vamal, în partea ce ţine de activitatea zonelor economice libere, a antepozitelor vamale şi alte regimuri vamale suspensive;
2) restituirea datoriilor la rambursarea TVA pentru deblocarea activităţii economice;
3) amînarea termenului de impozitare a veniturilor din dobînzile bancare şi valorile mobiliare corporative ale persoanelor fizice şi juridice de la 1 ianuarie 2010 pînă la 1 ianuarie 2015;
4) modificarea titlului IX al Codului fiscal în vederea achitării taxelor rutiere în două tranşe pentru toţi agenţii transportatori din ţară, astfel obţinîndu-se diminuarea presiunii fiscale asupra transportatorilor la începutul anului, cînd veniturile sînt mai mici.
Acţiuni pe termen mediu (2010-2011):
Reducerea poverii fiscale:
1) simplificarea procedurii de raportare fiscală prin:
a) implementarea e-declaraţiilor;
b) automatizarea completării rapoartelor fiscale;
c) prelucrarea rapoartelor în baza codului de bare;
2) abrogarea prevederilor normative care permit aplicarea sancţiunilor agenţilor economici chiar şi în lipsa daunei cauzate bugetului de stat şi fondurilor bugetare, precum şi modificarea dispoziţiilor art.188 al Codului fiscal, acordîndu-le agenţilor economici posibilitatea de a corecta greşelile din rapoartele financiare în orice moment pînă la efectuarea controlului;
3) revizuirea politicii tarifare prin reducerea taxelor vamale la importul de materii prime, materiale auxiliare şi echipamente tehnologice şi maximizarea acestora la produsele finite direct competitive cu cele autohtone;
4) eliminarea discriminărilor aplicate la achitarea taxei ecologice pentru recipientele din plastic sau tetra-pack la importul produselor preambalate;
5) ajustarea anuală a tarifelor de bază pentru serviciile de locaţiune acordate de întreprinderile de stat şi cu capital majoritar de stat, reieşind din preţurile existente pe piaţă.
полностью ПП можно почитать сдесь http://lex.justice.md/index.php?action= ... &id=332953