из сайта http://www.contabilsef.md/libview.php?l ... 29&id=7745 (кстати, на мой взгляд, наверно, лучший бухгалтерский сайт страны).
Формально, конечно, ГНС права, но такая показательная порка, на мой взгляд, излишняя..
Определение капитального актива (статья 37 НК), конечно, как бы это помягче сказать, не выдерживает никакой критики. Классификация актива определяется по его цене – это нонсенс. Вещь стоит 10000 – это капитальный актив, а если 9999 – это уже не капитальный актив. Надеюсь (ходят слухи), что с 1.01.2014 определение капитального актива исправят.
18.09.2013 - Privitor la obiectul creșterii de capital (sc.Nr.26-10_4-10-4811_7660 din 18.09.2013)
Prima / Scrisorile principale cu privire la Impozitul pe venit / Privitor la obiectul creșterii de capital (sc.Nr.26-10_4-10-4811_7660 din 18.09.2013)
Privitor la obiectul creșterii de capital
”18” septembrie 2013 Nr. 26-10/4-10-4811/7660
Inspectoratul Fiscal de Stat pe mun. Chișinău
Inspectoratul Fiscal Principal de Stat a examinat adresarea cetățeanului XXXXXX (IDNP xxxxxxx ) din 19.08.2013 (copia se anexează) privind posibilitatea restituirii impozitului pe venit pentru perioada A/2010 şi comunică următoarele.
În conformitate cu prevederile alin. (1) al art. 37 din Codul fiscal, suma creşterii sau pierderilor de capital, provenită din vânzare, schimb sau din altă formă de înstrăinare (scoatere din uz) a activelor de capital, se recunoaşte în volumul ei deplin, cu excepția cazurilor pentru care Titlul II al Codului fiscal prevede altceva. Totodată, conform lit. c) alin. (2) al art.37 din Codul fiscal, activ de capital este proprietatea privată nefolositâ în activitatea de întreprinzător, care este vândută la un preţ ce depăşeşte baza ei valorică ajustată.
În cazul în care proprietatea privată nefolosită în activitatea de întreprinzător este vândută la un preţ ce nu depăşeşte baza ei valorică ajustată, aceasta nu constituie activ de capital, deoarece nu întruneşte condiţiile specificate la lit. c) a alin. (2) al art. 37 din Codul fiscal. Respectiv, venitul obţinut din comercializarea a unei astfel de proprietăți se va impozita conform regimului general stabilit, iar pierderile suportate de persoana fizica, ea urmare a înstrăinării proprietăţii private care nu constituie activ de capital, nu se va deduce în scopuri fiscale pe parcursul anului fiscal pentru persoana fizică. Anume astfel de exemplu este prezentat, conform actelor anexate, în adresarea cetăţeanului XXXXXXXX.
Inspectoratul Fiscal Principal de Stat atenţionează că, conform datelor din Sistemul Informaţional al Serviciului Fiscal de Stat, în perioada anilor 2009-2012 (cu excepția anului 2010), persoana fizică XXXXXXXXXXXXX (IDNP xxxxxxxxx) nu a înregistrat venituri impozabile şi nu a depus Declaraţia persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit, iar suma impozitului pe venit îndreptată spre rambursare persoanei fizice este de 1.130,00 lei.
Informăm că conform datelor din Sistemul Informaţional al Serviciului Vamail al Republicii Moldova, în perioada 01.01.2009-09.09.2013, persoana fizică nominalizată a efectuat importuri de mijloace de transport şi alte mărfuri, valoarea totală în vamă a cărora constituie 1.349.283,00 lei (se anexează). Transmitem lista mijloacelor de transport aflate, conform Sistemului Informaţional al CRIS "Registru", în posesia persoanei fizice XXXXXXXX şi a fiului său XXXXXXXXX (IDNP xxxxxxxxxxxx), pentru identificarea scopului importurilor mijloacelor de transport (folosinţă personală sau comercializarea cu scop de obţinere a veniturilor - practicarea activităţii de întreprinzător neînregistrată, alin. (1) al ari: 263 din Codul contravenţional al RM).
În acest context, se impune citarea persoanei fizice XXXXXX şi efectuarea controlului fiscal al corectitudinii calculării şi declarării impozitului pe venit. Concomitent, în cadrul controlului solicitaţi explicaţii referitoare la destinaţia bunurilor importate în cantităţi care, posibil, ar putea fi destinate pentru comercializare (mijloace de transport, maşini de spălat, piese de schimb auto etc.).
Despre acţiunile întreprinse veţi informa Direcţia impozitarea persoanelor fizico a Direcţiei Generale Conformare Fiscală din cadrul IFPS în termen de până la 07.10.2013.
Anexe:
1) Adresarea cetăţeanului XXXXXXXXX (6file);
2) Declaraţiile vamale PV-14, depuse de cetăţeanul XXXXXXX în perioada 01.01.2009- 09.09.2013 (1 filă);
3) Adeverinţele vamale Forma TV-25 privind mijloacele de transport importate de cetățeanul XXXXXXXXXX în perioada 01.01.2009-09.09.2013 (1 filă);
4) Lista mijloacelor de transport aflate în posesia cetăţeanului XXXXXXXXX la 16.09.2013 (1 filă);
5) Lista mijloacelor de transport aflate în posesia cetăţeanului XXXXXXXXXX la 16.09.2013 (1 filă);
Șefu Inspectoratului Ion PRISĂCARU
Către: Inspectoratul Principal de Stat
Copia: 1. Ministrul Finanțelor al RM
Guvernul RM
de la XXXXXXXXX or. Chișinău
Prin prezență mă adresez către Dumneavoastră pentru rezolvarea următoarei probleme
Eu, XXXXXXX am procurat de peste hotare în anul 2010 un automobil apreciat de Vama Leuşeni la un preţ de 70.8001ei. La intrarea în ţară la propunerea colaboratorilor Vamei respective am achitat taxa pentru proceduri vamale în mărime de 283 lei 20 bani și suma accizului-TVA în mărime de 14.216 lei 64 bani. Deci, împreuna cu aceaste cheltuieli automobilul m-a costat 85.299 lei şi 84bani. (70.800lei+283,20lei+14,216,64 lei). Mai apoi acest automobil a fost realizat (înstrăinat) întreprinderi ”XXXXXXXX” S.R.L, la un preț de 77.500 lei. Întreprinderea respectivă la achitarea sumei pentru automobilul din 77.500 lei au reținut impozitul în mărime de 3.875 lei, (5% din venit) şi mi-a achitat defacto 73.625 lei. Impozitul în mărime de 3875 de lei a fost transferat la Bugetul de Stat. Cele menționate se confirmă prin chitanţa seria AB de percepere a obligaţiilor vamale de la persoanele fizice din 27.05.2010 Serviciului Vamal la trecerea Vama Leuşeni-Albiţa şi informaţiei nr. 5 din 04.10.10) a întreprinderii ”XXXXXXXX” S.R.L despre suma de achitare a costului automobilul reţinerea din această sumă a impozitului în mărime de 3875 lei şi transferat la bugetul de stat, cît şi prin fişa de verificare a Direcţiei Administrare Fiscale, Buiucani din 02.05.2013.
Dat fiind că la introducerea în ţară, automobilul a fost apreciat de Vamă la valoarea de 70.800 lei, plus taxa achitată pentru proceduri Vamale în mărime de 283.20 lei și accizul TVA, achitat în mărime de 14.216.64 lei, costul automobilului constituie (70.5500 lei+283,20 lei+14.216,64 lei =85.299 lei şi 84 bani). Cheltuind 85.299 lei și 34 bani ( în consideraţie cheltuirile pentru punerea la evidenta şi procurarea numerilor de înmatriculare apoi realizîndu-l cu 77.500 lei din care s-a reţinut impozitul de 3,875 lei, primind la mină 73.625 de lei, deci, eu de fapt nu am avut venit, dar am fost în pagubă in sumă de 11.674 lei, 84 bani. (85.299 de lei, 84 bani(cheltuieli), 73.625 de lei de la realizare). Deci avînd aceste documente prezentate personal, Direcţia Administrare Fiscală, Buiucani urma să examineze minuţios aceste documente şi să-mi restituie suma reţinută ca impozitul în mărire de 3875lei, deoarece eu nu am avut venit cum zic ei în mărime de 77.500 de lei din potrivă am ieșit in pagubă cu 11.674 lei şi 84 bani. (85.299,84 lei-73.625lei).
Cu regret aceasta nua avut loc să fie și la adresările mele orale către funcționari Direcției Buiucani, așa și nu a mai primit un răspuns convingător și nici suma respecrivă nu sa restituit. deoarece Direcția Buiucani nu poate rezolva această problemă (sau poate nu dorește).
Solicit:
Implicarea în rezolvarea acestei probleme de către Inspectoratul Fiscal Pricipal de Stat al Ministerului de Finanțe al RM, pentru ami fi restituită suma în mărime de 3.875 de lei, deoarece Direcția Administrarea Fiscală, Buiucani greșit interpretează că eu am avut venit în mărime de 77.500 de lei, neținînd cont că cheltuielile pentru procurarea bunului materiale care constituie 85.299 de lei și 84 bani, ceia ce spune nu de venit, dar pagubă în mărime de 11.674,84 lei (77.500lei-3875lei-70.800lei-283,20lei-14.216,64lei).
Răspunsul rog să-mi fie expediat pe adresa mai sus indicată.
Anexă:
Xerocopia chitanței de percepere a obligațiilor vamale de la persoanele fizice din 22.05.2010, informației nr. 5 din 04.10.2010 a întreprinderii ”XXXXXXXXXXX” SRL și Fișei de verificare a Direcției Administrative Fiscală, Buiucani din 02.05.2013 (originalele se află în DAF Buiucani), numai primul adresat.
Cu respect