Natasha2011 » 19 фев 2019, 11:35
Prezentarea declaraţiilor corectate: recuperarea sumelor achitate necuvenit la CNAS
În Monitorul Oficial al RM nr. 424-429 din 16.11.2018 a fost publicat Ordinul președintelui Casei Naționale de Asigurări Sociale (CNAS) nr. 144–A din 30.10.18 prin care a fost aprobat Regulamentul cu privire la recuperarea sumelor achitate necuvenit sub formă de prestaţii de asigurări sociale ca urmare a prezentării declaraţiilor corectate (Regulament).
Regulamentul a fost elaborat și în scopul punerii în aplicare a prevederilor art. 56 Legii nr. 489 din 08.07.1999 privind sistemul public de asigurări sociale (Legea 489/1999).
Conform modificărilor operate prin Legea nr. 123 din 07.07.2017 privind modificarea și completarea unor acte legislative, art. 56 al Legii 489/1999 a fost completat cu un alineat nou care prevede că sumele plătite necuvenit sub formă de prestații de asigurări sociale ca urmare a prezentării, în temeiul art. 5 alin. (1) lit. c), a declarațiilor corectate, se recuperează de la angajator.
Este stabilit că, începând cu 1 ianuarie 2018, declaraţia privind calcularea și utilizarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat și declaraţia privind evidenţa nominală a asiguraţilor sunt parte componentă a Dării de seamă IPC 18 și se depun de către plătitorii de contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat la Serviciul Fiscal de Stat (SFS), iar declaraţiile corectate se prezintă în modul stabilit conform art. 188 din Codul fiscal (CF).
Dat fiind faptul că, potrivit art. 7 al Legii privind sistemul public de pensii nr. 156-XIV din 14.10.1998 (Legea nr. 156-XIV), dovada stagiului de cotizare se face pe baza datelor din contul personal, gestionat în conformitate cu Legea privind sistemul public al asigurărilor sociale, confirmarea venitului asigurat și a stagiului de cotizare realizat după 01.01.1999 se efectuează în baza datelor din Registrul de stat al evidenţei individuale.
Informaţia în conturile personale se înscriu în temeiul declaraţiilor privind evidenţa nominală a asiguraţilor depuse lunar de către plătitorii de contribuţii prin intermediul Dării de seamă IPC 18 atât primară, cât și de corectare.
În perioada de gestionare a procesului de recepţionare a declaraţiilor de către CNAS, au fost atestate cazuri în care angajatorii declarau sume cu privire la fondul de salariu (venitul asigurat) pentru un angajat într-un cuantum majorat pentru a i se stabili o pensie sau indemnizaţie, iar după stabilirea dreptului social, suma declarată iniţial se încerca a fi corectată prin diminuare, diferenţa de sumă fiind declarată pentru o altă persoană, care urma în timpul apropiat să stabilească o prestaţie.
Astfel, s-a constatat situaţia că prin intermediul corectărilor efectuate în declaraţiile nominale ale asiguraţilor, angajatorii permit încadrarea angajaţilor în situaţii mai convenabile, în scopul de a influenţa mărimea prestaţiilor stabilite de CNAS.
Este cunoscut faptul că, la necesitatea prezentării declaraţiilor BASS (4 BASS) sau a declaraţiilor REV 5 pentru perioadele de până la 31.12.2017, acest lucru poate fi realizat doar prin intermediul unei solicitări depuse la structurile teritoriale ale CNAS, unde fiecare solicitare este examinată în mod individual și, în cazul în care se
solicită o corectare pentru o persoană asigurată care și-a stabilit deja un drept social, se analizează în scopul de a nu fi dezafectate mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat (BASS).
Din cele menţionate rezultă că, actualmente, toate prestaţiile de asigurări sociale se stabilesc în temeiul informaţiei cu privire la venitul asigurat declarat lunar de către angajator, iar CNAS a restricționat procesul de corectare a datelor declarate iniţial prin examinarea minuţioasă a fiecărui caz.
Ţinând cont de cele stipulate și în condiţiile în care declaraţiile persoanelor asigurate sunt acceptate de către SFS în temeiul art. 188 al CF, fără aplicarea măsurilor de restricţie, se conturează posibilitatea de dezafectare a resurselor bugetului asigurărilor sociale de stat, dat fiind faptul că CNAS nu poate monitoriza corectările efectuate de către angajatori.
Prin urmare, în scopul de a nu admite dezafectarea de mijloace ale BASS, art. 56 al Legii 489/1999 prevede responsabilitatea angajatorului de a restitui sumele plătite necuvenit sub formă de pensii și indemnizaţii ca urmare a prezentării declarațiilor corectate.
Regulamentul publicat stabilește mecanismul de recuperare a sumelor achitate necuvenit sub formă de prestaţii de asigurări sociale persoanelor asigurate, ca urmare a prezentării declaraţiilor corectate care punctează următoarele momente importante care considerăm că urmează a fi cunoscute de către angajatori:
În cazul în care CNAS acceptă corectarea declaraţiilor prezentate iniţial de către angajator pentru persoanele asigurate cărora le-au fost calculate și achitate prestaţii de asigurări sociale și, ulterior, se constată mijloace dezafectate necuvenit de la BASS, suma constatată este restituită de către angajatorul care, iniţial, a declarat greșit venitul asigurat.
La constatarea sumelor achitate necuvenit sub formă de prestaţii de asigurări sociale, CNAS va determina suma exactă a mijloacelor dezafectate necuvenit de la BASS și va anunţa în termen de până la 30 de zile calendaristice angajatorul prin intermediul unei adresări oficiale despre cazurile/ cazul constatat.
La scrisoarea expediată angajatorului i se va prezenta și Avizul de recuperare a sumei prestaţiei de asigurări sociale plătite necuvenit conform anexei nr. 1 la Regulament, în temeiul căruia urmează să fie transferată suma de către angajator la BASS. Angajatorul este obligat, în termen de 30 de zile calendaristice de la data recepţionării Avizului, să transfere la BASS sumele achitate necuvenit sub formă de prestaţii de asigurări sociale, indicate de către CNAS.
Sumele stabilite și indicate în Aviz urmează a fi virate de către angajator la BASS în conformitate cu modul de achitare și evidenţă a plăţilor la bugetul
public naţional prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor conform clasificaţiei economice „Alte venituri încasate în bugetul asigurărilor sociale de stat”. Sumele respective, după restituire, nu necesită a fi reflectate în Darea de seamă IPC 18.
Pentru nerespectarea termenelor de restituire de către angajator a sumelor achitate necuvenit sub formă de prestaţii de asigurări sociale nu se vor calcula majorări de întârziere în conformitate cu prevederile Legii nr. 489/1999.
De asemenea, prin Regulament este stabilit că, în cazul în care angajatorul refuză să transfere la buget sumele prestabilite ca sume achitate necuvenit sub formă de prestaţii de asigurări sociale în termenele stabilite de Regulament, CNAS va iniția procedura de încasare a sumelor respective prin intermediul instanţei de judecată.
În concluzie, putem menţiona că Regulamentul publicat stabilește mecanismul de restricţionare a procesului de modificare neîntemeiată a informaţiei privind venitul asigurat declarat de către angajator și de a stabili un echilibru între sumele contribuţiilor de asigurări sociale declarate de angajator și prestaţia de asigurări sociale stabilită.
Concomitent, la capitolul corectării datelor cu privire la venitul asigurat și contribuţiile de asigurări sociale, aducem la cunoștinţă prevederile art. XIII din Legea nr. 178 din 26.07.2018 cu privire la modificarea unor acte legislative care stipulează că, prin derogare de la prevederile pct. 3 lit. e) și ale pct. 9 subpunctul 9.3) din anexa nr. 3 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2014 nr. 329/2013, ale pct. 3 lit. f) și ale pct. 10 subpunctele 10.3) și 10.4) din anexa nr. 3 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2015 nr. 73/2015, ale pct. 3 lit. f) și ale pct. 9 subpunctele 9.3) și 9.6) din anexa nr. 3 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2016 nr. 156/2016, ale pct. 3 lit. f) și ale pct. 9 subpunctele 9.3) și 9.6) din anexa nr. 3 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017 nr. 286/2016, declaraţiile de tip „de corectare” prin care se majorează suma contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii Forma 4-BASS, Forma 4-BASS (an), Forma BASS și Forma BASS-AN, precum și declaraţia persoanei asigurate de tip „de corectare” pentru perioadele 2014, 2015, 2016 și 2017 se vor prezenta de către plătitori la bugetul asigurărilor sociale de stat, fără efectuarea controalelor de către organele abilitate, până la 25 martie 2019.
Prin urmare, până la 25 martie 2019, entităţile economice pot solicita corectarea declaraţiilor 4 BASS (BASS), precum și a declaraţiilor REV 5 pentru perioadele anilor 2014-2017, cu condiţia că suma corectată a fondului de retribuire a muncii și, respectiv, a contribuţiilor de asigurări sociale este spre majorare în raport cu sumele declarate iniţial.
Corectările respective se acceptă fără solicitarea de efectuare a unui act de control de către SFS și nu se aplică contravenţii administrative.